top of page
  • Redaktionen

Nermin Karic

Nermin Karic

Genoa CFC 19 år gammal



Det finns flertalet svenska talanger i de stora klubbarnas ungdomsorganisationer. En av dem är Nermin Karic som spelar för den italienska klassikerklubben Genoa. Även om han endast är 19 år gammal har han redan hunnit spela för klubben i 2,5 år. 

Nermin är född och uppvuxen i Norrköping och hans fotbollskarriär påbörjades i Norrköpings-klubben IF Sylvia. Han valde senare att göra flytten till stadens representations lag IFK Norrköping. I Peking spelade han i 4 år innan IFK Norrköping och IF Sylvia inledde ett samarbete och Nermin Karic återvände till sin moderklubb. 

När jag ber Nermin att beskriva sina främsta kvalitéer på fotbollsplan så svarade han,

Mina främsta kvalitéer på plan är min fysik och min löpkapacitet. Jag har bra teknik och bra avslut sen läser jag spelet väldigt bra.

I Sylvia utvecklades han ytterligare och Genoa blev intresserade. Nermin blev erbjuden ett provspel med klubben som varade i 2 veckor. Provspelet gick bra och han erbjöds ett kontrakt. Enligt Nermin var det inget svårt val,

-Jag fick ett bra intryck och kände verkligen att klubben ville signa mig och att de har en plan för mig.

Nermin Karic trivs mycket i staden Genova och tycker att det är väldigt vackert samt att det finns mycket att göra. Att som en ung kille till ett nytt land kan vara svårt. Men Nermin fick sällskap i Genoa av Oliver Verona Grönberg som kom till klubben 2017 från Skara FC. Att vara två svenskar underlättade att anpassa sig enligt Nermin. Båda är väldigt målmedvetna och vet vad som krävs för att de ska kunna leva proffsdrömmen, på det sättet kan de ”puscha” varandra. 


Enligt Nermin är italienarna överlag väldigt kärleksfulla och familjära. Men på plan skiljer sig mentaliteten från den vi har i Sverige. Enligt Nermin är italienarna mer taktiskt intresserade och mycket mer analyseras. Kvalitén och tempot på plan är även det högre. Han tycker även att man har mer vinnarskalle nere på ”stöveln”. 

-Här tränas man för att bli en vinnarskalle, att förlora existerar inte, förklarar Nermin

Man får inte heller ha svårt för  pasta om man vill spela i Italien för det äts nästan varje dag enligt Nermin. Vädret är också som vi alla vet trevligare nere i Italien och det skapar bättre förutsättningar för att spela fotboll.

Nermin spelar för klubbens primaveralag vilket motsvarar ett B-lag. Men han har fått chansen att träna med A-laget flertalet gånger och har spelat träningsmatcher för dem. 

På frågan om han skulle rekommendera andra svenska talanger att ta steget utomlands svarade han:

- Absolut, jag skulle rekommendera alla svenska spelare att ta klivet utomlands eftersom i fall det inte blir nån lyckad period kommer man tjäna på sig väldigt mycket erfarenheter som man kommer ha nytta utav i framtiden.

Mitt intryck av Nermin Karic är att han är väldigt seriös och vet vad som krävs. Det är egenskaper som behövs om man vill lyckas i den tuffa fotbollsvärlden.

46 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page