top of page
Sök
  • Redaktionen

Alexander Nilsson

Tarxien Rainbows

26 år gammal (1992)

Från supertalang och debut i Allsvenskan som 15-åring i Sveriges mest framgångsrika lag Malmö FF till den mediokra maltesiska ligan (!). En resa lika häftig som den är svårförståelig.


Denna resa började på Lindängen i Malmö där Alexander Nilsson växte upp med sin svenska mamma och grekiska pappa. Han började spela fotboll i BK Olympic när han var cirka 5 år gammal. Där spelade han tills han var 14 då han bytte klubb till stadens och Sveriges mest framgångsrika lag Malmö FF. Efter endast en säsong i MFF:s ungdomsorganisation fick han göra debut i Allsvenskan.

- Det är klart att det var en sjukt speciell känsla, en dröm som gick i uppfyllelse redan vid 15 års ålder. Att spela i Allsvenskan för Sveriges största och framgångsrikaste förening hade alltid varit min dröm, säger Alexander Nilsson.


15-åriga Alexander blev hyllad till skyarna och en stor framtid utlovades. Men med åren så kom inte det stora genombrottet utan han blev främst utlånad från MFF till klubbar som IFK Malmö, Landskrona BoIS och Trelleborgs FF. Han slutade till slut på 4 mål på 25 allsvenska matcher för MFF.

- Först och främst, att debutera som 15 åring ger väldigt mycket rubriker, press och förväntningar! Det måste man komma ihåg. Hur mogen är man som 15-16 år att hantera den pressen? Jag var inte tillräckligt mogen då att hantera det, säger Alexander. Enligt honom själv hade han bara sig själv att skylla att det inte bar av till större ligor. Alexander medger att han fick lite hybris och trodde att hans karriär bara skulle gå uppåt. Han blev lite för bekväm och trodde att allt skulle lösa sig av sig självt. Men nu i efterhand ångrar han inte mycket av sina livsval.

- Jag har faktiskt lyckats leva på min fotboll hela mitt liv hittills och idag är jag frisk och är supernöjd med mitt liv jag lever idag ändå!


Efter att Alexander känt att hans karriär hade kört fast lite grann i Sverige, så ville han flytta. När han sedan hörde om intresset från Malta blev han förvånad.

- Ska jag vara helt ärlig hade jag inte en blekaste aning om varken Malta som land eller hur det var fotbollsmässigt, förklarar Alexander Nilsson

Men han kände att han behövde en ny utmaning och när Malta och klubben Qormi hörde av sig, så blev han intresserad. Alexander hymlar inte med att pengarna hade en stor inverkan på sitt val av Malta, då det var en stor ökning från den lönen han hade i Sverige. Han förklarar att det var en stor omställning i början då han endast var 22 år gammal. Han hade aldrig varit så långt ifrån familj och vänner tidigare. Men när han tog flytten till Malta fick han sällskap av förre MFF- och Bajenspelaren Billy Berntsson som gjorde flytten till Qormi samtidigt. Han var några år äldre och hade spelat utomlands tidigare. Så han förklarar att han var till stor hjälp i början.


Säsongen 2015 gjorde han sin första i den maltesiska ligan. Totalt har det nu blivit fem säsonger och cirka 100 matcher på ön för fyra olika lag. Nuförtiden spelar han för Tarxien Rainbows som förra året slutade på tolfte plats i högstaligan. Sista halvåret blev dock Alexander utlånad till toppklubben Hamrun Spartans, där gjorde han fem mål på tio matcher.


Skillnaderna mellan Malta och Sverige är stora enligt Alexander.

- Största skillnaderna är väl att allting runt omkring fotbollen funkar betydligt bättre i Sverige. Det är ju mer struktur i Sverige på hur saker och ting sköts. Fotbollsmässigt så är det också lite skillnad givetvis, förklarar Alexander.

Han säger också att att alla lag inte har en egen arena utan det finns fyra arenor som lagen turas om att spela på. Det finns helt enkelt inte plats för fler arenor på den lilla ön.


Vilka kvalitéer skulle du säga att du besitter på fotbollsplan?

- Om jag skulle beskriva mig själv som spelare skulle jag nog säga att jag är en ganska smart spelare, jobbar hårt och har näsa för mål, säger Alexander Nilsson.


Skulle du rekommendera andra svenska fotbollsspelare att ta steget till Malta?

- Ja absolut! Jag kan egentligen inte förstå att det inte finns fler svenskar/skandinavier i ligan. En bra superettan spelare kommer antagligen tjäna det dubbla här. Sommar 10 månader om året och superenkelt för tex flickvän/fru att själv få ett jobb. Kan det egentligen bli bättre än så? Så om någon spelare i superettan/allsvenskan läser detta får dom gärna kontakta mig så kan jag försöka hjälpa dem!


En karriär som inte riktigt blev som det hade tänkts men ett stort äventyr som är få förunnat. Sen är han ju endast 26 år gammal så jag tror inte att vi kan räkna bort Alexander än.

79 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page