top of page
  • Redaktionen

Christer Youssef

Nongbua Pitchaya

31 år gammal (1987)


Under början av 2010-talet var han en profilerad anfallare i Djurgården. Men efter att successivt fasats ut ur svensk fotboll återfinner man numera Christer Youssef i den thailändska ligan. Detta efter sejourer i Cypern och Tyskland. Christer Youssefs karriär har tagit honom på en rejäl sväng runt omkring i fotbollsvärlden.


Christers växte upp i Stockholmsförorten Tensta med föräldrar av assyrisk bakgrund. I Tensta var det fotboll som gällde för alla barn och så även för Christer. Hans moderklubb är Spånga IS där han spelade framtill han fyllde 11 år. Då han gick till Bromstens IK, ett annat lag i Spånga. Som 15-åring upptäcktes han av Brommapojkarna och valde att göra flytten till den erkänt stora talangfabriken. Han fick bra med speltid i Brommaklubben, säsongen 2007 spelade han för klubben i Allsvenskan. Där fick han speltid i 14 matcher men lyckades inte hitta målet en gång. Säsongen slutade i degradering till Superettan. Christer valde att följa med laget ner och då fick han speltid i nästan varje match. Det ledde till att även målskyttet tog fart och han gjorde 5 mål under säsongen. Christer imponerade så pass att storklubben Djurgården blev intresserade.


Övergången bekräftades och han gjorde flytten 2009.Christer var relativt ordinarie under säsongerna 2009-2012, innan han lämnade för Assyriska FF. Under dessa år var Djurgården inte var de är idag utan det var en rätt så kaosartad period i klubbens historia. Första året klarade man sig precis från degradering genom kval. Jag frågade om han ångrar att han lämnade klubben för Assyriska.

- Jag ångrar inte det, Djurgården som förening mådde inte bra och då är det svårt för en spelare o prestera, säger han.

Under sin tid i Djurgården hann han ha 5 tränare och klubben hade en spelarrotation på omkring 30 spelare som kom och gick under hans 3,5 år i klubben. Det var innan Bosse Andersson kom och styrde upp allt, något som Christer gläds av. Men som sagt så sommaren 2012 gjorde han flytten till Assyriska, en klubb som han som assyrier tycker är väldigt speciell.


I Assyriska tränades han av Azrudin Valentic som förra året var huvudtränare i Dalkurd men som numera håller hus i danska Fremad Amager. Azrudin betydelse för Christer är inget han hymlar med,

- Han fick mig att älska fotboll igen, han ville inte göra mig till nånting jag inte är utan göra mig till det som redan finns inom mig och utveckla det ännu mer. Absolut en av de bästa tränarna jag har haft utan tvekan.

Efter en säsong i Assyriska kände Christer att det var dags att pröva på något nytt. Den cypriotiska bottenklubben Aris Limassol visade intresse och han valde att flytta till klubben. Totalt har han spelat två sejourer i klubben och sammanlagt 3 säsonger. Första sejouren varde endast i 1 säsong innan han återvände hem till Assyriska igen. Efter det flyttade han ett halvår till den gamla tyska kultklubben Hansa Rostock som har en lång historia av att värva svenska spelare. Klubben är dock inte var den en gång har varit och under Christers tid i klubben spelade de i 3. Bundesliga, alltså den tredje högsta divisionen i Tyskland. Efter tiden i Rostock gjorde han ett andra försök i cypriotiska Aris Limassol. Denna sejour varade i 2 säsonger. Innan han nu i vintras gjorde flytten till thailändska andraligan-klubben Nongbua Pitchaya.


Man kan verkligen säga att Christer Youssef har fått uppleva många olika skilda kulturer genom sina år utomlands. Om åren i Cypern säger han så här:

- Det är lite mer chill i Cypern när det gäller träningsform och anläggningar. Vi hade ett utegym som såg ut som ett fängelsegym. Sen så är livet där helt magiskt och det bär upp lite av det oproffessionella på något sätt. Kvalitén på individuell skicklighet är otroligt hög på dem flesta spelarna. Vi hade spelare som hade spelat i Champions League men ändå inte lyckas helt ut hos oss, så som lag var de väldigt taktiskt okunniga vilket gjorde det svårare att glänsa på planen.

Ni som kommer ihåg min intervju med Rasmus Sjöstedt kommer ni ihåg att han nämnde Christer Youssefs namn som en viktig vän när han själv spelade fotboll i Aris Limassol. Christer som spelat fotboll i några år tidigare i Aris hjälpte Rasmus att anpassa sig till den cypriotiska livsstilen.

- Jag varnade honom innan han anslöt till oss att det är ganska olikt Sverige på många sätt och här har du en president som är involverad i allting och kan kapa 30procent på din lön och så vidare men han antog utmaningen och gjorde det jätte bra hos oss, säger Christer angående Rasmus.

Även om han var ny i ett främmande land kände Christer aldrig att han var ensam utan han hade många vänner som tog hand om handen. Han skrev även in sin dotter på dagis, så de kände sig alltså hemma på Cypern.


Om Cypern var "chill" så var Tyskland rena rama motsatsen, enligt Christer.

-Sverige och Tyskland påminner mycket om varandra där det är väldigt proffesionellt och mycket disciplin sen är Tyskland på en helt annan nivå när de gäller disciplin o kvaliten  även hur man tränar. Man tränar mycket hårdare och ingen klagar utan dem bara kör. Man säger ju "The deutch machine", och det var det verkligen!


Så i vintras gjorde han klart för sin tredje klubb utomlands och denna gång var det Thailand som gällde.

Varför blev det just dem?

- Dem visade ett seriöst intresse i början utan november förra året och la fram ett upplägg som skulle passa mig som spelare så var de bara o köra på, säger Christer Youssef angående flytten.

Intresset för fotbollen är stort men inte lika stort som i Sverige. Det finns även många sponsorer och mycket media. Beslutet att ta steget till Thailand är inget som Christer ännu inte har tvivlat på.

- Fantastiskt beslut från min sida och jag som person är väldigt öppen o testa nya saker och uppleva nya kulturer. Thailand är ett fantastiskt land med fin kultur och väldigt fina människor. Det kan du fråga alla svenskar som åker till Thailand varje år. Sen när Thailand dök upp så tvekade jag aldrig utan med samråd med min fru så var det bara o köra och det har gått väldigt bra för mig än så länge, säger Christer


Fotbollen i Thailand är väldigt olik någon som Christer tidigare har stött på.

- Thailändsk fotboll kan jag skriva en bok om under mina 5 månader här. det är som Vilda Västern de böljar fram och tillbaka frisparkar hit o dit inget taktiskt spel utan det är väldigt fysiskt vilket man inte kan tro. Sen så är dem otroligt skickliga med bollen och snabba som fan, beskriver Christer.


När jag ber Christer att beskriva honom som fotbollsspelare så svarar han,

- Jag har alltid haft en bra teknik med en känslig vänsterfot. Men min största styrka har alltid varit spelsinnet. Har aldrig varit ett muskelberg så därför fick andra kvalitéer kliva fram!


Skulle du rekommendera andra spelare att också ta steget utomlands?

-Absolut!! Jag har spelat i många länder men jag tröttnar aldrig. Jag har stor respekt för spelare som spelar i ett lag i 15år. Men gå ut ur din comfortzone och utforska världen. Du kanske inte alltid kommer trivas men du kommer uppskatta livet på så många sätt. Alla människor du kommer stöta på fans alla spelare, träningsanläggningar materialare, presidenter, alla historier du kan berätta för dina vänner hemma i trygga Sverige. Dont die with dreams die with memories!, säger Christer Youssef


Avslutningsvis har den första tiden i Thailand gett Christer perspektiv på livet och han har förstått hur lyckligt lottad han är. Trots att staden inte är så stor så märker Christer på befolkningen att de har haft det tufft och inte har någonting. Detta har gett honom en större ödmjukhet till livet och att trots detta så behandlar befolkningen som vem som helst.

- Som sagt, jag kan skriva en bok om min tid i Thailand, avslutar Christer Youssef


64 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page